مولیر، نمایشنامه نویس مدرن
نویسندگان
چکیده
آثار زیادی دربارهی مولیر نوشته شده است، امّا هدف این مقاله تأکید بر اصالتی خاص است. نگارنده می خواهد نشان دهد که مولیر اعتقادی به عمق نمایش تراژیک و بی درمان حیات انسانی ندارد؛ و این نوع نگاه به انسان های قرن هفدهم محدود نمیشود و ما را هم در بر می گیرد. نمایشی که مولیر ارائه کرده، مورد توجه همه نویسندگان بزرگ است؛ و مدرنیته مولیر در همین ویژگی نهفته است. به علاوه، با مقایسهی شخصیتهای ژولین سورل بالزاک و تارتوف مولیر در مییابیم که تجانسی میان عشق این دو چهرهی داستانی وجود دارد. این مدرنیته شامل حال دون ژوان، قهرمان نمایشنامهی دیگر مولیر نیز میشود که طی قرن ها موردستایش فراوان قرار گرفته است. این نمایشنامه به مسایل ماوراء طبیعی عمدهای، بخصوص به مبارزهی دون ژوان با تقدیر می پردازد. عصیان دون ژوان نمادی از سرنوشت غمبار و بی معنای زندگی انسانی است.
منابع مشابه
تجلی ادبیات پست مدرن در نمایشنامه های علمی با تأکید بر نمایشنامه ی آرکادیا اثر تام استوپارد
نمایشنامهی علمی رویکردی نو در عرصهی نمایشنامه نویسی است که ریشه در آثار دراماتیک گذشته دارد. نگرش علمی به درام با توجه به رشد فناوری در قرن بیستم، متکی بر نظریههای علمی و دستاوردهای بشر در عرصهی علم و صنعت است. بیشترین نمود علم در هنر را می توان در آثار پست مدرن جستجو کرد که در آنها علم دست مایه ای است برای خلق اثر هنری. تام استوپارد، نمایشنامه نویس معاصر بریتانیایی، در میان دیگر نمایشنامه...
متن کاملبررسی نمایشنامه های دو نمایشنامه نویس زن معاصر ایران نغمه ثمینی و چیستا یثربی؛ پروژه عملی: نمایشنامه درخت پرتقال
در این پایان نامه، نمایشنامه های دو نمایشنامه نویس زن معاصر ایران، نغمه ثمینی و چیستا یثربی بررسی می شود. فصل اول، به بررسی نمایشنامه های نغمه ثمینی که بر اساس نقد اسطوره ای-کهن نمونه ای مورد تحلیل قرار گرفته اند، اختصاص داده شده است. در ابتدا بسترهای تاریخی سه نمایشنامه ی رازها و دروغها، خواب در فنجان خالی و شکلک، مورد بررسی قرار می گیرند. سپس کهن نمونه ها و حماسه ی گیلگمش در نمایشنامه ی تلخ ب...
15 صفحه اولتجلی ادبیات پست مدرن در نمایشنامه های علمی با تأکید بر نمایشنامهی آرکادیا اثر تام استوپارد
نمایشنامهی علمی رویکردی نو در عرصهی نمایشنامه نویسی است که ریشه در آثار دراماتیک گذشته دارد. نگرش علمی به درام با توجه به رشد فناوری در قرن بیستم، متکی بر نظریههای علمی و دستاوردهای بشر در عرصهی علم و صنعت است. بیشترین نمود علم در هنر را می توان در آثار پست مدرن جستجو کرد که در آنها علم دست مایه ای است برای خلق اثر هنری. تام استوپارد، نمایشنامه نویس معاصر بریتانیایی، در میان دیگر نمایشنامه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
etudes de langue et littérature francaisesجلد ۱، شماره ۱، صفحات ۹۹-۱۰۷
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023